Digitaal in contact

Digitaal in contact

Digitaal in contact

Scroll naar
beneden

Het wordt steeds gemakkelijker voor patiënten en zorgverleners om op afstand contact met elkaar te hebben, bijvoorbeeld via de Beter Dichtbij App. Ook handig: de Patient Journey app waarin alle informatie voor, tijdens en na een afspraak in Ikazia te vinden is. Dit is een service naar patiënten, laagdrempelig en het past helemaal bij deze tijd.

De juiste informatie op het juiste moment met de Patient Journey app

De Patient Journey app is een handige app voor iedereen die naar het Ikazia Ziekenhuis komt voor een operatie, onderzoek of behandeling. Via deze app ontvangen patiënten de juiste informatie op het juiste moment via hun mobiele telefoon of tablet.

“Bekijk de juiste informatie op het juiste moment”

Wat is de Patient Journey app?

De Patient Journey app is een app op de mobiele telefoon of tablet waarin alle informatie voor, tijdens en na een afspraak in Ikazia te vinden is. Patiënten kunnen door de informatie scrollen en bepalen zelf waar en wanneer ze de informatie bekijken. Het is natuurlijk niet verplicht om de app te gebruiken. De andere Ikazia-informatiemiddelen zoals folders en informatie op de website blijven ook bestaan.

De juiste informatie op het juiste moment

Op verschillende momenten krijgt de patiënt meldingen, bijvoorbeeld een dag voor de operatie. Deze melding vertelt dat ze voor de operatie nuchter moeten zijn en wat dit betekent. Op deze manier krijgen patiënten de juiste informatie op het juiste moment en weten ze wat ze kunnen verwachten.

Welke behandelingen en onderzoeken staan in de Patient Journey app?

  • Cardiologie: angiografie; hartfalen; hartkatheterisatie.

  • Corona: corona-nazorg.

  • Longgeneeskunde: stoppen met roken.

  • Orthopedie: totale heupprothese; hallux valgus; schouderprothese; schouder cuff repair (herstel)

  • Operatie; voorste kruisband reconstructie; kijkoperatie van de knie; totale knieprothese.

  • Plastische chirurgie: borstverkleining; verwijderen galblaas; liesbreuk.

  • Spoedeisende hulp (SEH): gipskamer.

De Patient Journey app wordt steeds verder aangevuld met behandelingen.

App downloaden

De gratis app is te downloaden in de App Store of Google Play. Zoek naar: ‘Patient Journey’ en druk vervolgens op het betreffende item om deze te downloaden en te installeren. Selecteer na openen ‘Ikazia Ziekenhuis’ en voer de behandeldatum in. Als deze nog onbekend is, kies dan alleen de behandeling. Druk op de knop ‘Start’ en de informatie voor uw behandeling is direct zichtbaar op uw tijdlijn.

Direct in contact met arts en zorgverlener via BeterDichtbij-app

Via de BeterDichtbij-app kunnen patiënten en zorgverleners veilig en eenvoudig digitaal contact leggen. Meerdere afdelingen in het Ikazia Ziekenhuis zijn aangesloten bij BeterDichtbij waaronder het Diabetes Kenniscentrum van Ikazia.

Marjolijn de Deugd-Wijnties is diabetesverpleegkundige in Ikazia: “Voordat de coronacrisis uitbrak, waren we al van plan om te starten met de BeterDichtbij-app. Tijdens de coronaperiode werd de wens om er snel mee aan de slag te gaan nog groter. En die wens werd realiteit. Op het Diabetes Kenniscentrum maken we nu dagelijks gebruik van de app.”

“Deze manier van communiceren is heel laagdrempelig”

Gemakkelijk

BeterDichtbij werkt heel gemakkelijk: een patiënt wordt door zijn zorgverlener uitgenodigd om de gratis BeterDichtbij-app te gebruiken voor digitaal contact. Daarna kunnen patiënten en zorgverleners in een beveiligde omgeving berichten naar elkaar sturen, een foto appen ter beoordeling of thuismetingen uitwisselen.

Marjolijn: “We zijn deze pilot gestart met een duidelijk afgebakende groep, namelijk patiënten met zwangerschapsdiabetes. De patiënten die de BeterDichtbij-app hebben gedownload, zijn heel enthousiast. Het is nu zo eenvoudig om informatie uit te wisselen. Daardoor hoeven ze ook minder vaak naar Ikazia te komen.”

Veilige omgeving

BeterDichtbij lijkt op What’s app, met het grote voordeel dat de BeterDichtbij-app een veilige omgeving is. “Patiënten kunnen dus met een gerust hart de dagcurve van hun bloedglucose doorgeven of een foto maken van een eetdagboek en dit naar ons sturen. Ook als ze ongerust zijn, twijfels of vragen hebben, is een berichtje snel gestuurd. We zien alles binnenkomen op onze pc en geven zo snel mogelijk antwoord. Maar natuurlijk moeten ze voor spoedvragen wel altijd bellen, daarvoor is deze app niet bedoeld.”

Ook voor andere groepen patiënten

“Ik ben heel blij met dit communicatiemiddel en zie eigenlijk geen nadelen. Ik denk dat het een service is naar onze patiënten en helemaal past in deze tijd. Deze manier van communiceren is heel laagdrempelig. We willen BeterDichtbij dan ook steeds vaker gebruiken, bijvoorbeeld om te beeldbellen. Dat doen we nu nog niet, maar daar gaan we binnenkort mee van start.

We zijn ook van plan om de app onder een grotere groep patiënten uit te rollen binnen het Diabetes Kenniscentrum.” Maar dat niet alleen, ook andere afdelingen in Ikazia hebben de BeterDichtbij-app in gebruik genomen of hebben plannen om dit op korte termijn te doen.

BeterDichtbij is een initiatief van en voor de zorgsector. Achtentwintig regionale ziekenhuizen en de leden van de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ), hebben de handen ineen geslagen en samen BeterDichtbij geïnitieerd. Sinds 2018 is BeterDichtbij een zelfstandige organisatie. Steeds meer ziekenhuizen sluiten zich aan om zo BeterDichtbij voor alle Nederlanders toegankelijk te maken. Kijk voor vragen over het gebruik van de BeterDichtbij-app met een arts of andere zorgverleners van Ikazia op www.ikazia.nl

Vorig artikel

Volgend artikel