Hoe gaven jullie de oncologische zorg in die periode vorm?
“De oncologische zorg is altijd doorgegaan. In het begin hebben we behandelschema’s aangepast en soms ook behandelingen uitgesteld of overgeslagen. Vanuit de beroepsgroep zijn hier in korte tijd richtlijnen voor gemaakt. Waar we enorm veel geluk mee hadden, is dat we in Ikazia net een nieuw oncologisch centrum hadden geopend, dat veel ruimer is dan de oude setting.
Patiënten zitten nu afzonderlijk van elkaar waardoor er voldoende afstand is. Daardoor konden we alle patiënten blijven ontvangen. We hebben wel de structuur veranderd. Bloedprikken, het gesprek met de arts en de chemotherapie vindt sinds maart vorig jaar allemaal op dezelfde dag plaats. Dat was al langer een wens van mij maar logistiek gezien een uitdaging. Door corona bleek er soms toch meer mogelijk dan gedacht.”
Kunt u daar nog meer voorbeelden van geven?
“We doen nu meer gesprekken telefonisch en hebben intussen ook ervaring met beeldbellen. Voor patiënten die voorheen vaak naar Ikazia kwamen, is dat natuurlijk heel prettig. Sommige gesprekken kunnen wel beter in de spreekkamer plaatsvinden. Voor uitslagen van belangrijke onderzoeken laten we mensen naar het ziekenhuis komen. Achteraf gezien hebben we in de eerste lockdown teveel gesprekken telefonisch gevoerd.”